muziek van toen tot nu

lessen:
Elvis presley in de Rock-'n-Roll
Queen
The Beatles
Frank Sinatra in de Jazz
de hiphop cultuur
Elvis presley in de rock-'n-roll
maatschappij/cultuur
benodigdheden
- Digibord
- Gitaar
- bewegingsvrijheid
mogelijkheden
-betekenis
vertellen over de rock-'n-roll en het ontstaan ervan aan de hand van met name Elvis Presley en andere destijdse grote artiesten. vertel ook de context en de tijd waarin het zich afspeelt oorlog is gepasseerd, mensen willen weer wat uitbundiger worden. van net naar ruig,
-lezen en noteren, en luisteren.
in rock n roll moet uit je anekdote/verhaaltje komen dat er een belangrijk ding essentieel is, het bluesschema.
dit leg je uit met je gitaar en een dia presentatie (de muur) je speelt een blues schema en je benoemd de trappen. vervolgens kun je nog kinderen in de klas de trappen laten aanwijzen terwijl je het speelt.
De theorie achter akkoorden kun je buiten beschouwing laten je verteld dat muziek bestaat uit toonladders (7 verschillende tonen) en in blues muziek zijn 3 toontrappen heel belangrijk.
-bewegen
na de theorie kun je de twist dansen zodat je de kinderen hun energie even kan laten gaan. (een link leggen naar de huidige fortnight dansjes, dit is nu een hipe twisten was toen een hipe)
-maken
laat ze zelf dansjes creëren, doe voor op een been twisten of een rondje. ze mogen zelf nieuwe moves verzinnen, maar wel bij het twisten.
-zingen
dan leer je de kinderen het liedje 'Hounddog' aan aan de hand van de dia dit doe je met je gitaar erbij, als ze de tekst kunnen zingen dan kun je ze eventueel nog laten twisten en zingen tegelijk. of een groep toontrappen laten zingen en de andere groep de tekst laten zingen.
motivatie
De les heb ik geheel zelf verzonnen op het twisten na, Het twisten heb ik van Leon Scherphoff. De les bevat alle didactische inhouden als klank vorm en betekenis maar is ook erg handig voor de culturele verbreding van de muziekkennis.
Queen
maatschappij/cultuur
benodigdheden
- Digibord
- uitgeprinte grafische partituren
mogelijkheden
-betekenis
de meeste groep 7 en 8 klassen hebben de film Bohemian Rhapsody gezien, deze les sluit dus heel goed aan bij hun belevingswereld. je kunt de les introduceren met een verhaaltje over dat het begonnen is als schoolbandje die 'smile' heet vervolgens moet de frontman van het bandje 'smile' weg en kwam er Freddy mercury voor in de plaats, in 1974 werden ze al groot maar ze braken echt door met het nummer Bohemian Rhapsody.
Je kunt een paar korte stukjes laten zien, vragen wat de kinderen opvalt. uitleggen dat de aparte kleding's stijl en gedragingen op het podium zijn juist om bekend te zijn. in de eerste nummers zoals 'killer queen' en 'sheer heart attack' hadden ze nog lang haar dit was in die tijd heel raar, jongens mochten geen lange haren hebben.
-luisteren
na de introductie kun je de grafische partituur laten volgen, wanneer je de muziek stopzet kan een kind aanwijzen waar op de grafische partituur ze zijn. het kind kan de vragen beantwoorden deze behandel je klassikaal, en het lege vakje invullen. Leg ook uit over de instrumenten. En kunt uitleggen dat het nummer bestaat uit vele aparte muziekstijlen, dat dit de reden is waarom het nummer zo geliefd is bij bijna iedereen.
-lezen/noteren
je kunt nu uitleggen dat ze gewerkt hebben met een grafische partituur, maar er bestaat ook de normale notatie. leg deze notatie uit aan de hand van een ladder, en laat zien waar de c ligt in een notenbalk, en laat de d e f en g zien.
-zingen/spelen
Als ze dit snappen kun je het ze laten zingen en daarna spelen, met Boomwhackers, of met klokkenspellen.
-maken
waarschijnlijk merken de kinderen al eerder op dat het lijkt op 'vader Jacob' laat iemand het proberen te spelen zonder partij. Hij moet nu een soort van improviseren. voor dat je het hem laat spelen zing je het wel een keer met de hele klas samen. als het gelukt is vraag je ze hoe je dit nou zou moeten noteren door middel van luisteren of het omhoog of omlaag gaat.
motivatie
de grafische partituur heb ik van Imke Driessen, de kinderen in mijn klas wilde graag meer weten over Queen dus ik wilde graag de moeite nemen om eens rond te kijken voor een Queen les. Uiteindelijk terecht gekomen bij Imke voor de grafische partituur. de introductie en verdieping op het onderwerp heb ik zelf bedacht.
The Beatles
maatschappij/cultuur /emotie
benodigdheden
- gitaar
- Digibord
mogelijkheden
-betekenis
begin de les met het uitleggen over de Beatles, waar komen ze vandaan? leven ze nog? in welk jaartal werden ze bekend? vertel dat ze eerst in Engeland bekend waren en daarna naar Amerika kwamen als opvolger van de muzikale Held 'Elvis Presley' die kennen ze misschien van de rock 'n roll les.
-luisteren
laat ze het liedje 'love me do" luisteren. geef ze hierbij de opdracht om te luisteren naar de tekst en laat ze vertellen. Waarover het liedje gaat, het gaat over liefde en heb het er met ze over of ze ook wel eens verliefd zijn geweest of dat ze liefde voelen voor familie.
-bewegen
zing het liedje obladi oblada van de beatles en begeleid het op gitaar, de kinderen moeten gaat zitten of staan bij elke 'O' in het liedje.
-zingen/spelen
zing met de kinderen de Canon 'i like the flowers' . studeer het eerst in in het geheel en ga het vervolgens in 4 groepen proberen. voordat je het in het geheel gaat zingen zing je met ze F- D - G- C en laat je ze dit om de beurt op het klokkenspel meespelen. dit word ook de begeleiding voor de canon. als je hiermee klaar bent speel je zelf de noten en laat je de kinderen het zingen. Wanneer ze het kunnen mag er weer iemand naar voor komen om de begeleiding te doen.
-maken
klap het ritme van "i like the flowers' . de tekst staat nog in de powerpoint. Dan mogen ze een ritme improviseren op de plek na het zinnetje 'i like the ...." dit zijn 2 maten. Je hoeft het niet helemaal uit te leggen doe het 2x voor en de kinderen begrijpen het.
motivatie
De kinderen op mijn stageschool hebben mij gevraagd om eens wat te vertellen over de
Beatles. Ik heb hier op ingespeeld en een les bij verzonnen met meerdere materialen. Deze heb ik in mijn materialenmap geplaatst omdat het een goede les was. De bewegingsopdracht bij het liedje 'obladi oblada' heb ik van Yolande Eymael. Het begeleiden van de canon met het klokkenspel heb ik van Anouk Schoenmakers. De rest van deze les heb ik zelf bedacht.
Frank Sinatra in de Jazz
maatschappij/cultuur
benodigdheden
- gitaar
- Digibord
- Boomwhackers
mogelijkheden
-betekenis
leg de kinderen uit dat jazz rond 1900 en 1950 is ontstaan, jazz is een muziekstijl die behoorlijk moeilijk is. In Jazz muziek is gevoel en improviseren heel belangrijk.
-luisteren
laat ze luisteren naar een 'Bepop' fragmentje, laat ze vertellen wat ze hiervan vinden. En wat voor gevoel ze hierbij krijgen.
-bewegen
leg ze uit dat jazz muziek een speciaal gevoel is, het word niet 'straight' maar met 'Shuffle feel' gespeeld. klap met de kinderen mee met het filmpje, eerste de 'straight' versie en dan het zelfde ritme in 'Shuffle feel' om het gevoel duidelijk te maken doe je dit nog een keer.
-zingen
zing een keer het liedje 'Fly me to the moon' van Frank Sinatra voor. leer ze nu het eerste deel van het liedje aan en dan het tweede deel.
-noteren/lezen
In het liedje fly me to the moon zit een typische wisseling van mineur naar majeur. In de powerpoint zit een ladder en notatie, en aan de hand van deze dia's kun je mineur en majeur uitleggen.
-luisteren
geef wat voorbeelden van mineur en majeur en koppel het aan blij en verdrietig/boos. geef dan een dictee en laat ze vertellen of het mineur of majeur is.
motivatie
ik heb dit materiaal in mijn materialenmap geplaats omdat ik deze les helemaal zelf verzonnen heb. de filmpjes van straight en shuffle heb ik gevonden op youtube en het mineur en majeur gedeelte heb ik zelf verzonnen.
De hiphop Cultuur
maatschappij/cultuur
benodigdheden
-mengpaneel
-geluidsinstallatie
-pet en gouden ketting
mogelijkheden
-betekenis
Hiphop is een muziekstijl waar een soort hele cultuur bij samenhangt, hiphop bestaat uit Rap, Dj, coole beats, graffiti en breakdance. vandaag worden we echte gansterhiphoppers maar eerst moeten we al die vormen kunnen.
-bewegen
als warming up doen we op de maat, Jump up (spring), get down (door de knieën) ,turn around (draai een rondje) en clap (een maal klappen in de handen). Dit oefenen we een keer rustig en daarna gaan we het sneller doen. steeds erbij roepen welke beweging je doet. dan ga je de bewegingen door elkaar doen, steeds net voor dat je de beweging doet roep je het zodat de kinderen je goed kunnen volgen. vervolgens doe je dit nog een keer op de hiphop beat uit de jaren 70.
-zingen
leer ze het eerste gedeelte van de rap. doe dit door het een keer voor te spreken en na te laten spreken en daarna meteen 2 x op de beat.
"we praten over oude hip-hop,
leren scratchen is top!
ik voel de beat in mijn kop,
en ik draai aan die volumeknop!"
-bewegen
De hiphop bevat breakdance en er waren een paar moves die iedereen in die tijd wel kende. de eerste is een stap met je rechtervoet naar links en andersom en dit blijven herhalen, en je armen van binnen bij de stap naar buiten en naar buiten bij het terug stappen. dit leer je de kinderen. dan is er nog een moeilijkere move, hierbij schop je je rechtervoet naar voor en daarna schuif je je linkervoet naar linksbuiten, vervolgens andersom. Deze move is lastig vloeiend te krijgen het kan alleen door een soort hupje toe te voegen.
-maken
Deze moves ga je doen op de beat. de eerste moet iedereen meedoen, en na 8 maten mogen ze kiezen of ze de moeilijke meedoen, de makkelijke blijven doen of zelf een move doen die erbij past.
-zingen
leer de kinderen het 2e deel van de rap aan. op dezelfde manier als het eerste deel.
'populair in de jaren tach-tig,
we voelen ons stoer en mach-tig!
de beat die vinden we prach-tig,
en we zijn niet zenuwwach-tig!"
-betekenis
in de hiphop was er altijd een dj die kon "scratchen", dit gebeurde met lp's en kon je als het waren snel door een lied heen scrollen of terug scrollen en dit gaf een bepaald effect. je doet het even voor met het mengpaneel en laat het daarna door iemand doen uit de klas.
-alle domeinen door elkaar
je zet de speciaal gemaakte beat met vorm aan en daar zit een intro in waarna hij aftelt, je begint met jump up, go down, turn around and clap. Vervolgens mogen ze 8 maten moves doen die ze willen. onder deze bewegingen mag een iemand van de klas scratchen. dan stopt de muziek heel even en telt hij weer af en zing je de hele rap. Dit doe je vaker af en je wisselt de kinderen die mogen scratchen steeds door. gebruik termen als "applaudisseer even voor de nieuwe dj" waardoor de kinderen hun aandacht behouden. geef je gouden ketting steeds aan de dj die mag 'scratchen'.
-luisteren
het laatste van de hiphop cultuur was graffiti, zet het liedje 'jump' van Kris Kross aan en laat ze hierbij een tekening maken over wat ze voelen of erbij denken, dit moet in een soort graffiti stijl zijn laat een muur met graffiti zien als voorbeeld.
motivatie
ik heb gekozen om deze les in mijn materialenmap te plaatsen omdat ik hem helemaal zelf heb bedacht de warming-up, raptekst, dansmoves, en zelfs de beat. De les bevat veel domeinen en komen in het een na laatste deel allemaal samen. het nadeel van deze les is dat je een mengpaneeltje nodig hebt. de kinderen vinden het super vet als je het mengpaneel meeneemt en al zeker als ze het even mogen proberen.
video van het deel waar de domeinen bij elkaar komen in mijn eigen les:
https://drive.google.com/file/d/1CQka730WWUbe3l1cQWS9CvQPb9ymJTra/view?usp=sharing
raptekst:
"we praten over oude hip-hop,
leren scratchen is top!
ik voel de beat in mijn kop,
en ik draai aan die volumeknop!
populair in de jaren tach-tig,
we voelen ons stoer en mach-tig!
de beat die vinden we prach-tig,
en we zijn niet zenuwwach-tig!"