Muzieklessen voor in de middenbouw
inhoud
-
Down and blue
-
De grote banaan uit Afrika
-
Nog in bed (stemvorming's oefening)
-
Ik voel me ozo heppie +
-
Je bent een soepkip! (5 domeinen)
-
Fortnite dansjes
-
Kung fu fighting (5 domeinen)
-
In een spaanse villa
-
er waren 2 muziekanten (5 domeinen)
-
Dierentuin
-
Wat wordt jij later?
-
Slechtste rapper van de straat
-
De Feestfarm +
-
Ik wil later rapper worden
-
Notenwaarde
-
Slagwerkboogie+
-
Dirigeren
-
Fluister fluister+
-
Brandweer (stemvorming's oefening)
-
Kerstboommannetjes
'Down and blue'
emotie
benodigdheden:
-gitaar
mogelijkheden:
Ik heb dit nummer gekozen om in mijn materialenmap te stoppen omdat het heel handig is dat de kinderen door middel van dit liedje een beetje kennis maken met moeilijke ritmieken zoals triolen en ze maken ook kennis met blues muziek. De tekst sluit aan op de belevingswereld van de kinderen. het nummer sluit het best aan voor kinderen uit groep 5/6.
motivatie:
met dit liedje laat je de kinderen hun cognitief en motorisch vermogen ontwikkelen. Ze moeten ritmes kunnen onthouden en ze ook kunnen uitvoeren. Ik heb dit liedje van Janneke van Reenen.

De grote banaan uit Afrika
natuur
Benodigdheden:
-Een akkoord instrument zoals gitaar, ukelele of piano.
mogelijkheden:
Dit lied kun je begeleiden op de piano, het begeleidingsritme staat erbij. De muziek heeft geen logische tekst maar sluit wel aan op de belevingswereld van de kinderen uit groep 3-4, het is een erg vrolijk melodietje waardoor de kinderen het ook heel leuk vinden.
Je zou op dit liedje iemand kunnen uitzoeken als banaan en allemaal erachter aan gaan lopen alsof ze zich afvragen waar de banaan naartoe loopt, dit is dan een soort van polonaise.
motivatie:
Ik heb dit item van Teun Stienen, ik had het liedje iemand een keer voor de klas zien doen en was erg benieuwd of iemand het liedje had. het liedje is heel vlot en vrolijk en de kinderen pakken dit vrijwel altijd meteen goed op om mee te doen. het kan heel leuk zijn om te gebruiken met bewegingen of percussie. De kinderen leren goed articuleren door middel van dit nummer.

Refrein 2:
De grote banaan uit Afrika, begon opeens te rennen
Hij wilde naar het water toe om lekker te gaan zwemmen
Hij trok zijn gele jasje uit en sprong toen in de golven
Daar werd hij door een hoge zee haast helemaal bedolven
Bie boe banana loe!
Refrein 3:
Die blote banaan uit Afrika die zwom toen de hele dag
Want hij ging terug naar Afrika en iedereen die dat zag zei:
Hey waar zou die banaan heen gaan, hey waar gaat die naar toe?
Hij zwemt terug naar Afrika van je bi boe bala loe!
begeleidingsritme:

Nog in bed
techniek
Benodigdheden:
-gitaar
Mogelijkheden:
Dit item zou je kunnen doen als je vroeg in de ochtend les moet geven, of helemaal aan het einden van de dag als kinderen moe zijn. Doe inzing oefeningen met de kinderen met slaapgeluiden. Geeuwen, in en uitademen, zzzz'n en pfff'n. Geef de kinderen de opdracht om te luisteren waar het lied over gaat. zing het voor en leer het ze vervolgens aan.
Je kunt ook nog percussie of klappen toe voegen op de plek van 'op m'n hoofd op m'n arm' en 'in m'n bed lek-ker warm'.
motivatie
Dit item sluit erg aan op de belevingswereld van kinderen, daarom heb ik het in mijn materialenmap gezet. het is niet een item waar je een hele les mee zult vullen maar het is wel leuk om erbij te doen. ze leren de resonantie te vinden door de stemopwarming, ze ontwikkelen dus de fijne motoriek.
ik voel me ozo heppie
emotie
benodigdheden:
-akkoordinstrument.
mogelijkheden:
De kinderen in de middenbouw krijgen vaak al 1x in de week Engels les, dit is een leuk liedje met wat Engelse woordspelingen. Je kunt dit liedje op een standaard manier instuderen, maar je zou ook de kinderen eerst bewegingen kunnen aanleren op dit liedje. en pas nadat ze het heel vaak gehoord hebben het laten meezingen. Speel het nummer met akkoord begeleiding op gitaar of piano, indien je de gitaar of piano niet mee kunt nemen kun je eventueel de instrumentale versie aanzetten om op mee te zingen. Dit vereist wel dat je duidelijk gaat Tacteren want de band die vertraagt niet als je een regeltje te laat inzet, de instrumentale versie staat op de Cd van Eigenwijs. De kinderen zingen in dit liedje moeilijke ritmes en ontwikkelen hierdoor een goed ritme gevoel, het melodietje is qua toonhoogtes niet moeilijk maar kent wel pittige ritmische aspecten. De kinderen leren het melodietje, de intervallen en de ritmes en dit draagt bij aan hen muzikale ontwikkeling. Door dat ze de tekst moeten onthouden trainen ze hen cognitieve vaardigheden. De tekst beschrijft ook een emotie en je kunt het met de kinderen over deze emotie hebben, de kinderen leren deze emotie beschrijven erkennen en kunnen hem verwerken. Bij deze muziek leren ze woordenschat wat bijdraagt aan de taalvorming maar ook trainen ze hen auditieve vorming, dit draagt bij aan de taalontwikkeling want ze leren geconcentreerd luisteren.
motivatie:
Ik heb gekozen om dit item in mijn materialen map te stoppen, omdat het een leuk liedje is wat kinderen ook heel erg als leuk zullen ervaren. het sluit aan op een emotie die ze vaak zullen ervaren. en ze leren hierbij zuiver zingen. Met name de fijne motoriek van de stembanden ontwikkelen goed, het is ook erg goed voor articulatie en uitspraak, want de ritmes zijn behoorlijk lastig en vergen dus een goede uitspraak. De muziek is vrolijk, en de kinderen zullen kennis maken met dit genre en hen muzikale en culturele basis vergroten. Ook het leren van de ritmes draagt bij aan een belangrijk aspect van de muzikale vorming.
Ik heb dit liedje uit eigenwijs op aanraden van Marjolein Jeurissen.

Je bent een soepkip!
emotie
benodigdheden:
-Gitaar
-Digibord
Mogelijkheden:
laat de kinderen een kort filmpje van Ernst Bobbie en de rest zien
-bewegen
leer de kinderen het ritme van de regel je bent een soepkip door het ritme voor te klappen en na te laten klappen. varieer hier nog even in als warming up.
-zingen
studeer het liedje je bent een soepkip in.
laat ze eerst alleen de 'je bent een soepkip' zingen, misschien kunnen ze daarna de coupletjes meezingen. op het woordje "soepkip" zou je 2x kunnen klappen als extra toevoeging.
-lezen noteren
leer ze de standaard ritme notatie, laat ze 2 makkelijke ritmes noteren. En laat ze dan het ritme van het regeltje je bent een Soepkip zien.
Motivatie:
ik heb gekozen om dit liedje in mijn materialenmap te plaatsen omdat ik het zelf heel leuk vond vroeger, ik heb toen zelf op gehoor de akkoorden uitgezocht. De kinderen zijn bezig met veel competenties en verbeteren sterk de sociale-emotionele vaardigheden. ze moeten goed samen timen want de timing in dit nummer is best lastig.
zit ik net op de wc, heb ik mijn lange broek nog aan
Hij zou ook kunnen fietsen met zijn jas verkeerd
Over jouw!
bots op tegen oude vrouwtjes of stap te vroeg uit de tram
Zit met zijn mouwen in zijn eten, houdt zijn hand niet voor zijn mond
Zegt; hoe moest ik dat nou weten, en valt over een hond
Je bent een Soepkip!
Echt hoor Bobbie!
Je bent een Soepkip!
Je bent een Soepkip!
Ooohh!?
laat m'n pannenkoeken vallen of ga zitten op m'n boterham
Rijdt zijn fiets in alle sloten, schiet in 't verkeerde doel
GOAL!
struikelt over lege flessen, valt door het wippen van z'n stoel.
Soep, soep, soeper de soep
Je bent een Soepkip!
Soep, soep, soeper de soep
Je bent een Soepkip!
En je bent er nog trots op ook!?
bedenk dan goed, het is best fijn
en iedereen kan weleens een soepkip zijn
En een soepkip maakt het meeste gein, Ernst
Je bent een Soepkip!
Soep, soep, soeper de soep
Je bent een Soepkip!
Soep, soep ,soeper de soep
Je bent een Soepkip!
Een hele grote, dikke, vette
Je bent een Soepkip!
Ja lalalalaaa
Je bent een Soepkip!
Soep, soep, soeper de soep
Je bent een Soepkip!
Ik ben een hele grote
Je bent een Soepkip!
Ja lalalalaaa
JE BENT EEN SOEPKIP!
Fortnite Dansjes
maatschappij/cultuur
Benodigdheden
-Digibord
-Piano
Mogelijkheden:
laat de kinderen als inspiratie het filmpje kijken van de fortnite dansjes, laat ze zelf dansjes bedenken om te doen op jouw piano spel. eindig de les met de fortnite quiz.
mogelijkheden:
Ik heb deze les in mijn materialenmap gestopt omdat het heel erg aansluit op de belevingswereld van de kinderen, fortnite is een spel wat heel erg in is onder de jeugd. De kinderen zijn bezig met bewegen op muziek en ontwikkelen de grove motoriek maar ze worden ook zintuigelijk getriggerd om goed te horen op welk tempo ze moeten bewegen.
De filmpjes staan gelinkt aan de bron waar ik ze gevonden heb en de piano partij heb ik gevonden op https://www.google.com/search?q=boogie+woogie+piano+sheet&safe=active&hl=nl&authuser=0&source=lnms&tbm=isch&sa=X&sqi=2&ved=0ahUKEwjMudeLtLjgAhVSVd8KHeUVBrYQ_AUIDigB&biw=1440&bih=664#imgrc=670Nv6x5o2foHM:

Kung fu fighting
natuur
Benodigdheden:
-gitaar
-xylofoon
Mogelijkheden:
-bewegen
Doe een warming-up met de kinderen om karate te oefenen. Doe op het liedje kung-fu bewegingen.
-lezen/noteren
leg ze de pentatonische toonladder uit, dit klinkt heel lastig. Maar vertel ze dat het de chinese toonladder is.
-spelen/maken
haal de staafjes die niet in de pentatonische toonladder zitten uit de xylofoon en laat ze het proberen. speel wel eerst even een voorbeeldje op de gitaar. je kunt de pentatonische toonladder over de toonsoort laten spelen dan kun jij akkoorden spelen en spelen de kinderen akkoorden.
-zingen
laat ze stap voor stap meezingen en begeleid het op gitaar. Fluit het fluitje in het begin zelf.
-luisteren/ lezen en noteren
leg een vormschema uit. laat ze naar kung fu fighting luisteren en laat ze hierbij een vormschema maken. de eerste keer met plaatjes voor een stukje. de 2e keer met a b c structuren.
Motivatie:
ik heb gekozen om dit Item in mijn materialenmap te stoppen omdat het leuk is om met te kinderen te doen, het sluit aan op hen belevingswereld. Ik heb deze les zelf verzonnen.
In een spaanse villa
natuur
Benodigdheden:
-gitaar
Mogelijkheden:
leer de kinderen het lied aan en neem een plaatje van een Spaanse villa aan.
Motivatie:
De kinderen zijn bezig met zingen en ontwikkelen de competenties. ik heb deze les uit Eigenwijs.

Er waren 2 muziekanten
Maatschappij/cultuur
benodigdheden
-akkoordinstrument
- xylofoon of boomwhackers
mogelijkheden
-lezen en noteren
leg uit wat een toonladder is, aan de hand van een ladder. zing de toonladder met ze. en schrijf hem op het bord.
-bewegen
laat de kinderen met hun hand de hoogte van tonen aangeven van onder naar boven en boven naar beneden.
-maken
laat een kind een melodie voorzingen, een een ander kind het nazingen. en daarna mag diegene weer wat verzinnen.
-zingen/spelen/bewegen
in het lied leer je de toonladder van C zingen. deze kan eventueel meegespeeld worden op xylofoon of boomwhackers. de kinderen zingen de toonladder ook mee. En daarbij maken ze de beweging omhoog.
- luisteren
leg uit wat een mineur en een majeur toonladder is. laat ze luisteren naar toonladders die jij op je instrument speelt, (of de xylofoon) en laat ze vertellen of het mineur of majeur is.
Motivatie
Ik wilde graag een les geven over toonladders, om de les aan te kleden had ik een liedje bedacht waarin de toonladder word aangeleerd. Dit liedje was goed gelukt en daarom een leuk materiaal om toe te voegen in mijn materialen map.

Dierentuin
Natuur
benodigdheden
-gitaar
Mogelijkheden
leer de kinderen het liedje aan, vertel erbij dat je naar de dierentuin gaat. vraag ze erna wat voor dieren ze leuk vinden en stop deze in de tekst.
motivatie
Ik heb deze les tijdens een Mib les bij Leon Scherphoff gezien. Hij heeft deze les volledig zelf bedacht ook het liedje is zelf geschreven. het liedje is een blues liedje. Blues is vaak lastig te zingen voor kinderen maar dit liedje heeft een heel makkelijk en leuk melodietje dat blijft hangen en snel aan te leren is. ik vind het een leuk liedje wat goed aansluit op de belevingswereld van de kinderen.
Ga je met me mee naar de dieren tuin
C. C/B
Ga je met me mee naar de
A7 D7
Dierentuin, daar is het altijd een
G7
Feest!
Ga je met me mee naar de dierentuin, in iedere kooi een ander beest.
C
Een giraffe met hoge hakken, en
C7
Een zingende leeuw
F
Een zebra in pyjamabroek, een
Fm
Swingende meeuw
Ga je met me mee naar de Dierentuin, daar is het altijd Feest!
Wat word jij later?
emoties
Benodigdheden
-gitaar/akkoordinstrument
mogelijkheden
met dit liedje kun je kinderen zelf in laten vullen wat ze later willen worden en het stimuleren. het kan moeilijker gemaakt worden door 'call en response' dat het kind echt zelf gaat antwoorden met 'ik wordt ....' .
motivatie
Ik heb gekozen om dit liedje van Nick van Wijk in mijn materialen map te plaatsen omdat het een heel leuk liedje is om te gebruiken in de les. ik zie het niet als een liedje dat een hele les vult maar het is wel een liedje wat een leuk kerndeel van een les kan zijn. Ik vind dat het liedje ook goed is om de kinderen te stimuleren te worden wat ze zelf willen.
Wat word jij later?
C
Wat word jij later?
C7
Ik word ‘muziekmeester’
C
Wat wordt hij/zij later?
C7
Hij/zij wordt ‘muziekmeester’
F C
Alles kan.. ‘klap – klap’, als je ’t maar wilt
G7 F C G7
Dromen komen uit als je ’t echt wilt
Slechtste Rapper van de straat
Maatschappij/cultuur
Benodigdheden
muziekspeler
mogelijkheden
Doe de slechtste rapper van de straat Rap, en leer de kinderen een coupletje aan. laat ze vervolgens zelf een rap schrijven van 4 regels. Maar dan een rap die wel rijmt. laat ze het op een blaadje schrijven en een voor een presenteren voor de klas in groepjes van 3. Zet een Beat aan ter begeleiding.
motivatie
dit materiaal heb ik een keer gezien op Facebook, ik vond het zo een grappig filmpje dat ik het graag in een les wilde gebruiken. Aangezien rappen best wel aanspreekt bij kinderen is het een leuke les om te geven. het kan zijn dat de kinderen nog bang zijn om het te presenteren. Geef ze de optie om eventueel zelf het verzonnen rijmpje te presenteren voor diegene. om ze te helpen met rijmen loop je rond. de kinderden zijn creatief bezig in deze les en maken zelf een klein stukje muziek.
Roel C Verburg - Slechtste rapper van de straat
Ik heb altijd al een rapper willen zijn
Maar het lukt me niet en dat doet zeer
En zo gaat het elke dag
Als ik ga rappen schiet iedereen in de stress
Ik probeer het al een jaar of negen
Maar om het te laten rijmen dat valt niet mee
En als ik vraag: Zal ik doorgaan? , zegt iedereen: Mwah
En ik rap ook al niet eens in de maat
Ik ben de slechtste rapper van de straat
Ik kom niet uit de getto en ik ben ook niet rijk
Ik woon gewoon in een doodgewone straat
Waar ieder me kent, je weet toch hoe dat is
Maar wanneer ik probeer te rijmen dan gaat het fout
Misschien ben ik ook veel te traag
Want als ik ga rappen, dan zeg ik: Ja, dat lijkt me wel leuk om een keertje te doen
En heel de buurt roept me na:
Ik ben de slechtste rapper van de straat
Slechtste rapper van de straat
Slechtste rapper van de straat
Slechtste rapper van de straat
Slechtste rapper van de straat
Slechtste rapper van de straat
Slechtste rapper van de straat
Slechtste rapper van de straat
Ik ben de slechtste rapper van de straat
Ik heb geen lekkere bitches en geen bling bling
Die hele is niet hiphop sizzle echt mijn stijl
Maar alle vrouwen die ik ken zijn botervet
Dus daar ga ik liever niet mee naar huis
Want daar voel ik me niet op mn plek
En alle rappers zegen steeds houd je mond
Maar ik zeg: Weet je wat; kus mijn witte bips
En heel de buurt roept me na:
Ik ben de slechtste rapper
Slechtste rapper van de straat
Slechtste rapper van de straat
Slechtste rapper van de straat
Slechtste rapper van de straat
Slechtste rapper van de straat
Slechtste rapper van de straat
Slechtste rapper van de straat
Ik ben de slechtste rapper van de straat
Van de straat
Van de straat
Van de straat
Ik word er wel een beetje moe van; ik krijg weinig respect
Maar elk vogeltje zingt zoals het is geboren
Dus hou je oren dicht als je niks wilt weten
Anders krijg je last van je geheugen
Want wat ik zei is waar dat is geen grap
En de manier waarop ik rap is heel erg vrij
En er is niemand in de straat die rapt zoals ik
Maar heel de buurt roept me na:
Ik ben de slechtste rapper
Slechtste rapper van de straat
Slechtste rapper van de straat
Slechtste rapper van de straat
Slechtste rapper van de straat
Slechtste rapper van de straat
Slechtste rapper van de straat
Slechtste rapper van de straat
Ik ben de slechtste rapper van de straat
De Feestfarm
Natuur
benodigdheden
-muziekspeler
mogelijkheden
Je vertelt over de Feest Farm. Over welke dieren er wonen en wat die dieren allemaal doen. De biggetjes schudden met hun billen en hun krulstaartjes. De paarden zijn druk bezig met dresseren, en de koeien staan op de wei te springen en dansen om slagroom te kloppen van de melk in hun uiers. laat ze op de muziek bewegen door bijvoorbeeld op het juiste moment te schudden met hen billen van links naar rechts. ook handen voeten, schouders alles kan meedoen in het swingende ritme. Doe op de polka, de Galloppas als een paard en doe eventueel nog allerlei sprongen en huppelpassen. bij het 'gospel' {koespel} gaan we slagroom shaken met de koeien. spring heen en weer van je linker voet naar je rechtervoet.
motivatie
het is een leuke grappige les om als intro te gebruiken, bijvoorbeeld voor de dierentuin les. ik zie het niet als een volledige les. De kinderen zingen en bewegen. het speelt in op de belevingswereld van de kinderen. alleen lijkt het me voor groep 4-5 net te kinderachtig. Voor groep 3 is het een heel leuke les, de kinderen leren grove motorieken en ruimtelijk en geheugen orientatie. ze leren ook timing op welke momenten op de muziek ze wat mogen doen en hoelang. ze leren ook fijne motorieken, dit staat in verband met bijvoorbeeld de stembanden en zal ze dus ook helpen met hen muzikale ontwikkeling. De kinderen ontwikkelen gevoel voor county,boogie,polka en gospel muziek en vergroten hiermee ook hetn culturele basis kennis. Deze les heb ik uit Dansspetters.
Ik wil later Rapper worden
Maatschappij/cultuur
Benodigdheden
-akkoordinstrument
mogelijkheden
leer de kinderen het liedje aan, leer het aan vanuit het geheel. hierna kun je ze de opdracht geven om zelf een rap te schrijven. geef hierbij voorbeelden en eventuele Houvast zoals een onderwerp bijvoorbeeld het weer of iemand anders van de kinderen als onderwerp.
motivatie
De kinderen in de klas zijn creatief bezig en schrijven hen eigen stukje rap, de kinderen zijn bezig met het ontwikkelen van een zangstem. en het sluit goed aan op de belevingswereld van de kinderen. eventueel zou je nog de kinderen kunnen vertellen wat de oorsprong van rap muziek is dan heb je ook nog een stukje betekenis erbij. Ik heb deze les gezien tijdens een vakdidactiek les, Imke Driessen heeft deze les gedaan voor een opdracht van vakdidactiek.
Refrein:
Notenwaarde
Techniek
Benodigdheden
-printje of het Digibord
mogelijkheden
Leer de kinderen eerst de notenwaarde. Ga nu samen met de kinderen ritmes maken. splits de klas in groepen van 5 ze moeten samen een ritme maken en het laten horen. controleer of het goed gaat en zo niet doe hem een keer goed voor. als dit is gedaan laat je ze de ritmes doorgeven aan elkaar en dan moet een ander groepje het ritme van het groepje doen. er worden wel afspraken gemaakt, 4/4 maatsoort en in een maat mogen alleen hele halve kwarten of achtste noten gebruikt worden.
Motivatie
Het notenwaarde schemaatje heb ik zelf gemaakt, ik vind het erg handig om te gebruiken tijdes lessen. het is geen volledige les, maar het is wel handig om te leren bij een andere les. het is effectief en duidelijk. de kinderen mogen dingen maken, ze leren lezen en noteren. en ze spelen. kortom heel leerzaam.

Slagwerkboogie
Techniek
Benodigdheden
-slagistrumenten van hout,metaal en met vel.
-akkoordinstrument
mogelijkheden

Motivatie
Deze les is erg leuk voor de kinderen, de kinderen leren verschillende klankkleuren, ze leren slaginstrumenten bij het gebruik van het Orff instrumentarium is organisatie heel erg belangrijk. de kinderen moeten goed luisteren anders kan het een chaos worden. Ze ontwikkelen gevoel voor timing en klank, kinderen zijn van nature nieuwsgierig naar klankbronnen. het spelen op de instrumenten is een tegemoetkoming hiervoor. ze leren zingen en het ontwikkelen van de fijne motoriek en de stembanden, ze leren ook de melodieën en bijzondere intervallen in deze stijl. Dit verbreedt het muzikale basis. Ze mogen ook ritmische motieven zelf verzinnen op de aangegeven plekken, ze improviseren hier en ontwikkelen bepaalde gebieden in de hersenen, en zijn creatief bezig met muziek maken en bedenken. Deze les heb ik gezien tijdens een Vakdidactiekles van Yolande Eymael het materiaal komt uit de methode Jazz4kids.

Dirigeren
Techniek
benodigdheden
-
mogelijkheden
leer de kinderen het simpele liedje aan, natuurlijk niet vierstemmig. leer ze de stem van de sopranen. die is ook goed haalbaar qua hoogte en laagte. als ze dit kunnen doe je de 2 slag voor. laat ze harder, zachter, sneller, langzamer, puntiger of gebogen zingen. hierna laat je iemand uit de klas naar voren komen en de klas dirigeren. leg uit hoe het moet.
motivatie
deze les is leuk om te geven, het is moeilijk voor de kinderen maar leuk om te leren. als je dit hebt aangeleerd kun je het af en toe ook in verdere lessen gaan gebruiken. Dan kun je ze bijvoorbeeld een zangstuk laten tacteren. Ik heb het liedje van Luc Jacobs, tijdens een koorles heeft hij ons dit gegeven en ik vond het zo leuk dat ik dacht is dit niet wat voor op mijn stageschool.


Fluister Fluister
emoties
Benodigdheden
-akkoordinstrument
-eventueel bekken,xylofoon,schellenraam,buistrom en fluit
Mogelijkheden
vraag de kinderen of ze wel eens bang zijn en vraag ze ook waarvoor. laat kinderen griezel geluiden nadoen. zing het lied voor en ga het dan vanuit het geheel aanleren. je kunt ook nog het klankspel spelen met de kinderen. laat ze ook nog improviseren op het instrument en laat de ander die geblinddoekt is of zijn ogen dicht heeft raden op welk instrument het kind geluid heeft gemaakt. zorg ervoor dat je hiervoor moeilijkere ritme instrumenten uit het Orff instrumentarium gebruikt. bijvoorbeeld de woodblock en claves zijn moeilijker te onderscheiden. Leer ze ook de namen van de instrumenten dit draagt bij aan de ontwikkeling van de woordenschat.
Motivatie
Ik heb deze les uit Eigenwijs gehaald. De kinderen leren er zingen luisteren en ritme-instrumenten van bespelen. Door het zingen van de melodieën en de intervallen krijgen ze een goede muzikale basis. Ze zingen achtste noten en krijgen hierdoor een goede ontwikkeling in ritme gevoel en timing. Het sluit goed aan op het pragmatisch perspectief van de kinderen, De les is leuk en heel spannend. Ze moeten luisteren en herkenning van klank ontwikkelen, dit helpt ze ook bij de ontwikkeling van hen auditieve vorming, wat ze weer kan helpen bij het ontwikkelen van taal. Het bespelen van Ritme instrumenten is een tegemoetkoming voor de kinderen, ze hebben van nature een drang naar klankbronnen. Het bespelen van een instrument draagt bij aan de creativiteitsontwikkeling, zelf muziek ontwerpen, het manipuleren met geluiden, improviseren, en in dit geval met namen klankkwaliteit.


Brandweer
Maatschappij/cultuur
Benodigdheden
-digibord/printje
-akkoordinstrument
mogelijkheden
Leer de kinderen het lied aan, maar voor dat je dit doet warm je de stem van de kinderen op door de stemvorming 'ta,tu' te doen van onder naar boven of boeven naar beneden. Vraag ze of ze nog meer voertuig geluiden kennen. bijvoorbeeld brrrr, of broem. of zoef. deze oefeningen zijn goed voor resonantie en articulatie. Na deze oefeningen zing je het lied met de kinderen.
motivatie
Dit item is handig in een klas waarin je merkt dat je veel brommers hebt. Het is een goede speelse stemvorming's oefening zonder dat de kinderen doorhebben dat ze dat moeten leren. Ik heb deze les van Janneke van Reenen.


Kerstboommannetjes
Maatschappij/cultuur
benodigdheden
-muziekspeler
Mogelijkheden
doe de bewegingen met de kinderen op de muziek.
- We staan op en rekken ons eens even helemaal uit. Nu moeten we ons heel warm aan gaan kleden.
- Handschoenen (vinger voor vinger) en als de handschoenen eerder aangaan dan bijvoorbeeld een broek, moeten de handschoenen weer uit en later weer aan.
- Een sjaal van 4 meter
- Een jas met wel duizend knoopjes
- Hemd
- Hele zware laarzen
- Muts
- Sokken
- Riem
- Een lange onderbroek
Motivatie
Dit is een leuke les om te geven tijdens de kerstdagen, het is een leuke warmin-up voor bijvoorbeeld het instuderen van een kerstliedje. De kinderen leren bewegen. Het materiaal heb ik van Gijs Smeets.